Czytanie ma przyszłość  
  Biblioteka Wielkiej Przygody  
 
O czytaniu
Moda na czytanie
Czy Polacy coś czytają
Czytanie dzieciom się opłaca
Czytam, więc jestem
Dzieci powinny czytać
Czytanie klasyki
Cała Polska czyta dzieciom
Jak zdrowo czytać
Dzieci nie słyszą!!!
Biblioteka Kuriera Porannego
W 80 dni dookoła świata
19.11.2004
Baśnie i legendy polskie
26.11.2004
Old Shatterhand
3.12.2004
Baśnie z tysiąca i jednej nocy
10.12.2004
Bajki Perrault
17.12.2004
Opowieść wigilijna
24.12.2004
Don Kichot
31.12.2004
Serce
7.01.2005
Biblioteka Nowej Trybuny Opolskiej
W 80 dni dookoła świata
15.11.2004
Baśnie i legendy polskie
22.11.2004
Old Shatterhand
29.11.2004
Baśnie z tysiąca i jednej nocy
6.12.2004
Bajki Perrault
13.12.2004
Opowieść wigilijna
20.12.2004
Don Kichot
27.12.2004
Serce
3.01.2005
Już ukazały się
Baśnie
Pierścień i róża
Król Maciuś Pierwszy
Pinokio
Ivanhoe
Pięcioro dzieci i 'coś'
Ostatni Mohikanin
Pollyanna
W pustyni i w puszczy
Czarnoksiężnik z krainy Oz
Lord Jim
Jeździec bez głowy
Trzej muszkieterowie
Zew krwi
Ania z Zielonego Wzgórza
Winnetou
Baśnie nad baśniami
Wesołe przygody Robin Hooda
Przygody Sherlocka Holmesa
Wyspa Skarbów
Przygody Tomka Sawyera
Tajemniczy ogród
Robinson Kruzoe
20 000 mil podmorskiej żeglugi
 
   
   
 

Dzieci powinny czytać

Obserwując rzeczywistość szkolną z pozycji nauczyciela można wyróżnić trzy grupy czytelników. Pierwszą z nich będzie grupa dzieci czytających wszystko, co wpada im w ręce - nazwijmy ją "poszukującą"; druga grupa to dzieci urzeczone reklamą, czytające najnowsze hity wydawnicze - to grupa "wpływowa" oraz trzecia: to dzieci, które czytają tylko obowiązkowe lektury (z mocno okrojonych programów szkolnych) lub nie czytają wcale - to "nieugięci". Ponieważ literatura, a właściwie jej oddziaływanie na czytelnika, powinno przekładać się na rzeczywistość, warto spojrzeć, jak owe grupy czytelników radzą sobie w rzeczywistości szkolnej i pozaszkolnej.

Najszybciej i najwidoczniej czytanie przekłada się na oceny szkolne. Nie trudno zgadnąć, że dzieci, które dużo czytają osiągają najlepsze wyniki w nauce. Chętnie włączają się w życie szkoły, często też uczestniczą w dodatkowych zajęciach pozaszkolnych. Są pewne siebie, komunikatywne i elokwentne. Ciekawe jest to, że nie pytane rzadko mówią o postaciach literackich z czytanych książek. Przygody i przeżycia bohaterów pozostają w sferze prywatności, a ujawniają się we wrażliwości i zachowaniu tych dzieci.

Ciekawe obserwacje pedagogiczne można poczynić wśród uczniów z grupy "wpływowych". To zwykle dzieci inteligentne, lecz trochę mało samodzielne, często czekają na sygnał do działania. Stąd tak wyraźny jest wpływ innych osób na kształtowanie się ich osobowości, postaw etycznych i gustów (również czytelniczych). Co sprawia, że dzieci te przez wiele miesięcy potrafią opowiadać przygody i przeżywać losy bohaterów jednej powieści? To, że nie znają innych. Moda czy reklama trafiła na podatny grunt chłonnych umysłów i zapełnia istniejące w nich luki.

Dzieci z grupy "nieugiętych" uzyskują najniższą średnią ocen, często mają trudności w nauce, i to w zakresie wszystkich przedmiotów, a także sprawiają największe problemy wychowawcze. Brak wzorców, jasno określonych norm postępowania sprawia, że dzieci te często popadają w konflikty z otoczeniem lub usuwają się w cień życia społecznego, gdyż ich zainteresowania nie zostały dostatecznie rozbudzone.

We wszystkich tych grupach czytelników pozostaje wiele do zrobienia. Czytanie oprócz zdobywania konkretnej wiedzy, nabywania umiejętności, wskazywania wzorców i kształtowania charakterów ma jeszcze jedną istotną cechę - organizuje czas wolny. Ten zawsze jest, choć nie zawsze odpowiednio wykorzystany.

Dlatego warto pomyśleć o tym, aby oprócz obowiązkowej szkolnej listy lektur, dzieci otrzymały jeszcze inne propozycje, zaczerpnięte z bogatej literatury światowej przeznaczonej dla młodych czytelników.

Jednym dzieciom da to kolejną szansę przełamania się, innym uświadomi, że naprawdę jest w czym wybierać, a tym, które z książką są zżyte od zawsze pomoże dokonać wyboru odpowiedniej do wieku lektury.

Wszystkich zaś młodych czytelników pozwoli łagodniej i mądrzej przeprowadzić w dojrzałość.

Anna Głogowska

<< powrót
Możesz jeszcze uzupełnić swoją kolekcję "Biblioteki Wielkiej Przygody" !
Zadzwoń pod bezpłatny numer: 0 800 800 129

Biblioteka NTO przyciąga uczniów. Zdobi półki już w 20 szkołach na Opolszczyźnie ...

Rośnie nasza biblioteka. Już od poniedziałku w punktach sprzedaży zaczną się pojawiać kolejne tomy ...

Każdy z nas może pomóc w odbudowie kultury czytelniczej, fundując przynajmniej jedną książkę dla bibliotek....

Szał na "Poranny" z książką
Zainteresowanie białostoczan Biblioteką "Kuriera Porannego" przeszło najśmielsze oczekiwania.

Przebojowa kolekcja "NTO"
50 tysięcy egzemplarzy "Nowej Trybuny Opolskiej" z książką Juliusza Verne'a rozeszło się w sobotę jak świeże bułeczki.

Kurier Poranny rozpoczął akcję Biblioteka Kuriera Porannego!
25 tytułów światowej klasyki dziecięcej i młodzieżowej, będzie można nabyć w każdym punkcie, gdzie sprzedawany jest "Kurier Poranny"

Nowa Trybuna Opolska
Nasi czytelnicy będą mieli okazję skompletować piękną oraz wyjątkową serię książek z kanonu literatury dziecięcej i młodzieżowej.


 
 
© 2004 Mediasat Poland

Linki  |   Kontakt  |   Pomoc